zur mobilen Version der Website

Vragen en antwoorden

  • Goed om weten Alles wat je moet weten over onze tarieven, de verzekeringen, ...
    • Brandstof inbegrepen

      In onze prijzen zijn de brandstof, een omnium-verzekering, pechverhelping en ook de BTW inbegrepen.

    • Goed verzekerd onderweg

      Onderweg met een cambio-auto ben je goed verzekerd. In geval van schade of ongeval in fout bedraagt je eigen risico of franchise maximaal 1.000 euro per schadegeval. Je kunt deze franchise nog verlagen met het Safety Pack (zie verder in V&A). Voor alle auto's is er ook een bijstandscontract in geval van pech of ongeval.

    • Het Safety Pack

      Het Safety Pack is een aanvullende verzekering (niet verplicht). Met het Safety Pack kan je voor 4€ per gebruiker per maand je eigen risico beperken tot 200€ per schadegeval. Het Safety Pack wordt zonder tegenbericht maandelijks verlengd. Er wordt ook een éénmalige activatiekost van 25€ per gebruiker aangerekend.

    • Financieringsbijdrage / gebruikslimiet

      Naargelang het gekozen tarief betaal je een bepaalde financieringsbijdrage. Dat bedrag is meteen ook je gebruikslimiet. Deze limiet is niet een bedrag dat je maandelijks moet opgebruiken, maar is daarentegen een maximumbedrag dat je niet mag overschrijden. Hierbij wordt rekening gehouden met het totaal bedrag van nog openstaande facturen, een schatting van de nog niet verwerkte ritten en van de toekomstige reservaties.

    • Online reserveren

      Reserveren via het internet is gratis. Dat geldt ook voor wie reserveert via de cambioApp. Reserveren per telefoon kan via het reservatienummer 070 233 406. Een 070-nummer is duurder dan een lokaal nummer (maar is GEEN 0900-nummer dat bedoeld is om geld te verdienen aan uw telefoontjes).

  • Top 10 vragen Een kort, maar helder antwoord op de meest gestelde vragen.
    • Is autodelen iets voor mij?

      Autodelen is de ideale oplossing voor wie weinig rijdt. Tot pakweg 10.000 kilometer per jaar, kom je voordeliger uit met cambio dan met een eigen wagen.

      - Je hebt momenteel nog geen wagen, maar af en toe zou het wel handig zijn een auto ter beschikking te hebben. Of af en toe zou een 2e wagen in het gezin van pas komen.

      - Je bezit een eigen wagen, maar je wil die liever kwijt. Hij kost je teveel geld of is dringend aan vervanging toe.

      - Je verplaatst je hoofdzakelijk met bus, tram, trein en/of fiets, maar op sommige momenten zou een auto handiger zijn.

      - Je bent de parkeerproblemen in je buurt beu.

      Herken je je in 1 van bovenstaande situaties, dan is cambio echt iets voor jou. Met cambio kun je heel wat besparen: de vaste kosten zijn minimaal en je betaalt naargelang het gebruik. Bovendien hoef je je niks van de auto's aan te trekken. Onderhoud, carwash, verzekering ... daar zorgen wij voor.

    • Wat is het verschil tussen autodelen en autoverhuur?

      Enkele verschilpunten op een rijtje ...

      Een kort overzicht van de belangrijkste verschillen:


      Klassieke autoverhuur: je moet telkens je een auto wil huren een bestelbon invullen. Voor het afhalen van je wagen ben je gebonden aan de openingstijden van het verhuurbedrijf.
      cambio autodelen: je moet slechts één keer een bestelbon invullen. Je ontvangt dan een chipcard, waarmee je 24u/24 en 7d/7 toegang hebt tot de cambio-auto's, ongeacht de openingstijden van onze kantoren. Je kan bovendien tot enkele minuten voor jouw vertrek nog een wagen reserveren.


      Klassieke autoverhuur: de huurtijd moet steeds minstens 24 uur zijn en er zijn slechts enkele afhaalpunten per stad.
      cambio autodelen: je kan al een wagen ontlenen voor minimum één uur. De wagens staan verspreid over de stad op de voor cambio gereserveerde standplaatsen. In de meeste grotere steden is er al een uitgebreid netwerk aan standplaatsen beschikbaar zodat je vaak een auto kunt ophalen aan een standplaats binnen loop- of fietsbereik van je woning of werkplek.


      Klassieke autoverhuur: in de verhuurprijs is de brandstof niet inbegrepen en vaak is slechts een gedeeltelijke verzekering voorzien. Betalen moet met een kredietkaart.
      cambio: in de prijs zijn volgende zaken inbegrepen:
      - een omnium verzekering met een maximum eigen risico van 1.000 Euro
      - brandstof
      Op het einde van de maand krijg je een factuur met een overzicht van jouw ritten. Betaling kan via overschrijving of domiciliëring.

    • Ik wil inschrijven - wat moet ik doen?

      Online de bestelbon invullen of op de klassieke manier ...

      Online via de knop 'Inschrijven' gaat het snelste. Je vult alle gegevens in. Na het verzenden van het formulier, sturen wij je jouw persoonlijke cambio-kaart op en sturen je ook nog verdere instructies om je inschrijving af te ronden. Eens alles vervolledigd, kunnen we je kaart activeren en kan je gebruik maken van cambio.

      Je kan ook de bestelbon downloaden via de rubriek downloaden en het formulier dan ingevuld aan ons bezorgen met de post of per fax (voor- en achterkant). De regionale contactgevens vind je bij de contactgegevens.

      We hebben ook speciale tarieven en oplossingen voor bedrijven. Vraag ernaar via de Contact-rubriek.

    • Moet ik de brandstof zelf betalen?

      Neen, de brandstof is inbegrepen in de kilometerprijs.

      De brandstof is inbegrepen in de kilometerkosten. In iedere auto is een tankkaart voorzien, waarmee je aan de betaalautomaat van alle Total-stations kan tanken in België en in de rest van Europa.

      Opgelet: je kan met deze kaart enkel bij Total tanken.

      In sommige kleinere steden in Vlaanderen en Wallonië bevindt er zich een Shell-tankkaart in de auto. In deze steden is het aanbod van Shell namelijk uitgebreider. Kijk dus altijd even op de tankkaart waar je terecht kan, alvorens bij een tankstation langs te rijden.

      Omdat de brandstofprijzen sterk schommelen, is er een aanpassingsregel voorzien. Deze regel zorgt ervoor dat je bij cambio tot maximum 2 cent meer of minder per km zal betalen in vergelijking met de prijzen uit onze folder als ook de brandstofprijzen stijgen of dalen. De tarieven op de site zijn de actueel geldige tarieven!

    • Hoe zijn de wagens verzekerd?

      Burgerlijke aansprakelijkheid, omnium verzekering, pechverhelping : alles is voorzien...

      Als gebruiker ben je tijdens je cambio-ritten altijd omnium verzekerd. Daarnaast is er ook een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor de bestuurder en een bijstandscontract in geval van pech en ongeval.

      Verder kan je zelf kiezen of je in geval van schade de volledige franchise van maximaal 1.000 euro betaalt of de vrijstelling beperkt tot 200 euro door een SafetyPack te nemen. Een SafetyPack kost 4 euro per gebruiker per maand. Er wordt een éénmalige activatiekost gevraagd van 25€.

    • Welk tarief is voor mij het voordeligste?

      Ga even voor jezelf na hoeveel je rijdt met de auto (of denkt te zullen rijden) en kies het voor jou meest geschikte tarief.

      Ga eens na hoeveel je rijdt met de auto (of denkt te zullen rijden).

      Voor particuliere gebruikers bieden we een Start-, Bonus- en Comforttarief aan. Om je te helpen inschatten welk tarief best bij je past, hebben we volgende richtlijnen opgesteld - de keuze voor een bepaald tarief verplicht je niet tot een bepaald verbruik, maar onderstaande richtlijnen helpen je wel de voor jou meest voordelige formule te kiezen (wie bvb in het Start-tarief vrij frequent wil rijden kan dit, maar zal uiteindelijk meer betalen voor diezelfde ritten dan in bvb het Bonustarief) :

      Starttarief: voor 'weinig-rijders' die slechts 1 à 2x per maand een auto nodig hebben en vooral voor korte afstanden (lees : voor wie maandelijks minder dan ca. 50 km rijdt of omgerekend ca 600 km per jaar) (betreft gemiddeld maandelijks gebruik ... kan eens een maand wat meer of een maand stuk minder zijn)

      Bonustarief: voor wie maandelijks (gemiddeld) ca 50 tot 300 km rijdt (of zo'n 600 - 3.600 km per jaar)

      Comforttarief: voor wie heel frequent cambio gebruikt of echt lange ritten maakt (maandelijks meer dan 300 km of meer dan 3.600 km per jaar).

      Het volledige prijsoverzicht vind je onder de rubriek 'Tarieven'.

      Veranderen van tarief kan altijd. Via mycambio kan je trouwens altijd nakijken of je nog wel in het meest voordelige tarief zit. Zo ben je altijd zeker in het voor jou goedkoopste tarief te rijden.

      Bedrijven moeten we vragen om voor een tariefaanbeveling contact op te nemen met de klantendienst.

    • Hoeveel mag ik rijden?

      Zoveel je maar wil - binnen je cambio-gebruikslimiet ...

      Je mag zoveel rijden als je wilt, los van je gekozen tariefformule.

      Bij cambio rij je echter "op krediet": wij houden de totale kostprijs bij van de ritten die je hebt gereden en op het einde van de maand sturen wij een factuur op. Daarom vragen we om bij het begin van je lidmaatschap een financieringsbijdrage te betalen. Het bedrag van deze financieringsbijdrage is tevens je gebruikslimiet, een bedrag dat je niet mag overschrijden. Hierbij wordt rekening gehouden met het totaal bedrag van nog openstaande facturen, een schatting van de nog niet verwerkte ritten en van je reservaties in de nabije toekomst.

      Naargelang het gekozen tarief is je financieringsbijdrage (en dus ook je gebruikslimiet) hoger of lager. In ruil voor de hogere financieringsbijdrage (in Bonus of Comfort) geeft cambio je echter interessantere gebruikstarieven ...

      Vergeet niet eventueel te wijzigen van tarief als je gebruiksprofiel verandert. Wie veel rijdt in bvb het Start-tarief komt een stuk duurder uit dan in het Bonus-tarief. Tijdig wisselen van tarief kan dus lonen.

    • Krijg ik altijd een auto als ik er één nodig heb?

      We doen ons best - neem de proef op de som!

      Ons deelwagenpark groeit continu mee met de groeiende groep van cambio-gebruikers. Zo blijft het aantal weigeringen beperkt. In ca 90% van alle reservatieaanvragen kunnen wij onze gebruikers een bevredigend voorstel doen. Nochtans wordt 1/3 van alle ritten slechts enkele uren voor vertrek gereserveerd. Als je dus een beetje vroeger reserveert, heb je de vrije keuze. En weet je nu al dat je binnen een maand naar een feest of belangrijke afspraak moet, dan weerhoudt niets je ervan de wagen nu al vast te leggen : reserveren kan maar liefst tot 270 dagen voor vertrek.

    • Kan ik een auto reserveren in een andere stad of regio?

      Je cambio-kaart geeft je toegang tot al onze wagens .. in alle cambio-steden.

      Ja, alle cambio-auto's in alle cambio-steden staan voor je klaar.

      Met je persoonlijke cambio-kaart en pincode heb je toegang tot alle wagens in België en zelfs in de Duitse cambio-steden. Reserveren doe je via het internet, met de app of per telefoon.

    • Moet ik een waarborg betalen?

      Ja, naargelang het gekozen tarief vragen we om een voorafbepaalde financieringsbijdrage te betalen ...

      Naargelang het gekozen tarief vragen we om een financieringsbijdrage te betalen. Dit bedrag is meteen ook jouw gebruikslimiet.

      Deze limiet is niet een bedrag dat je maandelijks moet opgebruiken, maar is daarentegen een maximumbedrag dat je niet mag overschrijden.
      Hierbij wordt rekening gehouden met het totaal bedrag van nog openstaande facturen, een schatting van de nog niet verwerkte ritten en de geraamde kosten van al gemaakte reservaties in de nabije toekomst.

  • Reserveren Hoe reserveer ik een auto? Ben ik altijd zeker van een auto? En wat als ik mijn reservatie wil annuleren?
    • Hoe reserveer ik een cambio-auto?

      24u/24 - 7d/7 ... telefonisch, met de cambioApp of via deze website.

      Reserveren kan 24u/24 en 7d/7 ... telefonisch, met de cambioApp of via de website. Ongeacht het tijdstip of reservatiekanaal word je altijd direct geholpen.

      Via de website: meld je aan met je klantennummer en pincode. Daarna geef je aan waar en wanneer je welke wagen wenst te reserveren.

      Telefonisch: vermeld bij elke oproep volgende zaken:
      1. de regio waar je klant bent,
      2. jouw klantennummer,
      3. jouw naam,
      4. het begin en einde van je reservatie,
      5. de gewenste standplaats en wagenklasse.

      Als de gevraagde wagen vrij is, krijg je onmiddellijk een bevestiging. Als aan jouw vraag niet (of niet helemaal) kan worden voldaan, worden je verschillende alternatieven aangeboden.

      Reserveren via de cambioApp gaat even vlot en doe je op elk moment, waar je je ook bevindt. Met dezelfde app kan je ook bestaande reservaties wijzigen, je de weg laten tonen naar je standplaats, ... Flexibiliteit troef dus.

      Tip: maak je reservaties steeds een of twee uurtjes langer, zodat je je onderweg geen zorgen hoeft te maken dat je te laat terug zal zijn. Als je toch vroeger terug aan de standplaats bent, wordt de resterende tijd volledig automatisch geannuleerd. De geannuleerde tijd betaal je dan aan annulatietarief (slechts 30% van de uurprijs). Een kleine meerprijs om zonder stress met de wagen op stap te kunnen gaan!

      Opgelet: het nummer van de reservatie-centrale is een 070-nummer. Een 070-nummer is duurder dan een lokaal nummer (maar is GEEN 0900-nummer dat bedoeld is om geld te verdienen aan uw telefoontjes). Het grote voordeel is echter dat dankzij dit nummer onze reservatiecentrale voor het hele land bereikbaar is via één centraal nummer en dit voor alle abonnees. Ook als je als cambio-gebruiker bijvoorbeeld een wagen wenst in een andere stad of regio.

      Je betaalt max. € 0,30/minuut indien je belt met een vast toestel en provider Belgacom. In alle andere gevallen, contacteer je best je eigen provider voor concrete prijsinformatie.

    • Krijg ik altijd een auto als ik er één nodig heb?

      We doen ons best, neem de proef op de som!

      Ons deelwagenpark groeit continu mee met de groeiende groep van cambio-gebruikers. Zo blijft het aantal weigeringen beperkt. In ca 90% van alle reservatieaanvragen kunnen wij onze gebruikers een bevredigend voorstel doen. Nochtans wordt 1/3 van alle ritten slechts enkele uren voor vertrek gereserveerd. Als je dus een beetje vroeger reserveert, heb je de vrije keuze. En weet je nu al dat je binnen een maand naar een feest of belangrijke afspraak moet, dan weerhoudt niets je ervan de wagen nu al vast te leggen : reserveren kan maar liefst tot 270 dagen voor vertrek.

    • Kan ik op het laatste moment een cambio-auto reserveren?

      Dat kan!

      Ja, je kan reserveren en onmiddellijk daarna vertrekken.

      Nadat je je wagen hebt gereserveerd via de website, de app of per telefoon, duurt het ongeveer 3 minuten vooraleer ons systeem de gegevens van jouw reservatie heeft verwerkt. Daarna kan je met je chipkaart de wagen openen.

      Opgepast echter, hoe korter op de bal je speelt, hoe groter de kans dat we niet aan al je wensen kunnen voldoen en dat je misschien wel een standplaats verder moet om je cambio-auto op te halen.

    • Hoe lang op voorhand kan ik reserveren?

      Tot 270 dagen voor het begin van je reservatie.

      Het is altijd leuk om weten dat de auto voor je vakantie al vastligt. Bij cambio kan je tot 270 dagen vooraf een auto reserveren.

      Hoe vroeger je reserveert, hoe zekerder je bent dat je een wagen zal vinden van het type dat je wil, op het moment dat je wil en aan de standplaats dat je wil.

      De ervaring leert immers dat het soms moeilijk kan worden om in de zomermaanden enkele dagen voor vertrek nog een minivan voor twee weken te vinden.

      Maar mogelijk vindt de cambio-klantendienst toch nog een oplossing!

    • Moet ik altijd een einduur opgeven?

      Ja, maar dat hoeft niet meteen stress te betekenen ...

      Neem gewoon voldoende marge : als je de wagen vroeger terugbrengt, wordt de resterende tijd automatisch geannuleerd (bellen hoeft niet) en betaal je die tijd slechts aan (voordelig) annulatietarief (30% van het normaal uurtarief). Zo vermijd je alvast je te moeten haasten onderweg, een feestje vroegtijdig te moeten verlaten, ...

    • Kan ik een reservatie verlengen of inkorten?

      Natuurlijk! Maar er zijn enkele regels ...

      Natuurlijk kan je je reservaties verlengen of inkorten. Dat kan zowel via de website, met de App als telefonisch!

      Verlengen

      Bel de reservatiecentrale steeds op vóór het einde van je reservatie. Er zijn 2 mogelijkheden:
      a. De wagen waarmee je rijdt, is na jou niet door een andere gebruiker gereserveerd. Je kan zonder bijkomende kosten verlengen.
      b. De wagen waarmee je rijdt, is na jou door een andere gebruiker gereserveerd. Je mag alleen verlengen als het echt niet anders kan. In dit geval rekenen wij je 15 euro extra aan (+administratiekost) waarmee we een schadevergoeding uitbetalen aan diegene die door jouw vertraging 'benadeeld' werd .. tenminste wanneer we de andere persoon niet aan een andere wagen konden helpen op een naburige standplaats, dat zich op redelijke afstand bevindt van de originele standplaats en op hetzelfde tijdstip.

      Inkorten

      Ook hier zijn er twee mogelijkheden:
      a. Meer dan 24 uur vóór het begin van je reservatie: je kan je reservatie gratis inkorten of zelfs volledig annuleren.
      b. Minder dan 24 u vóór het begin van je reservatie: in dit geval betaal je de geannuleerde tijd aan annulatietarief (30% van de normale uurprijs).

    • Hoe lang mag een reservatie duren?

      Minimum 1 uur, maximum 30 dagen ...

      De minimumduur voor een reservatie is één uur. Maar je kan ook reserveren voor anderhalf uur, 2 uur ... een dag, een week of langer. Een reservatie begint (en eindigt) altijd op het uur (bvb om 17u), het halfuur (bvb om 17.30u) of op het kwartier (bvb om 17.15 of 17.45).

      Een cambio-wagen kan je maximum voor 30 aaneensluitende dagen reserveren.

    • Wat als ik een gereserveerde auto toch niet nodig heb?

      Tot 24u vooraf kan je gratis annuleren ...

      Een gemaakte reservatie kan je op elk moment annuleren. Dat kan per telefoon, met de app of via het internet.

      - Tot 24 uur vóór aanvang van je reservatie kan je kosteloos annuleren
      - Als je minder dan 24u vóór aanvang van je reservatie annuleert, betaal je 30% van de uurprijs voor de gereserveerde uren.

      Wie niet annuleert, betaalt de gewone prijs. Annuleer dus altijd vooraf .. en best zo vroeg mogelijk.

    • Na het inloggen moet ik een 'cookie' toelaten, wat is dat?

      Zonder cookies werkt de online reservatie niet.

      Na het inloggen moet ik een 'cookie' toelaten, wat is dat?
      Cookies dienen om je identificatie doorheen het reservatieproces te kunnen garanderen en worden door onze software op de harde schijf van je pc opgeslagen. Cambio-cookies zijn echter maar tijdelijk, d.w.z. ze worden slechts opgeslagen tijdens de duur van je bezoek aan onze site - nadien worden ze terug gewist. Zonder cookies kan je niet reserveren via internet.

      Wat moet ik doen opdat mijn browser cookies zou toelaten?
      Als je Microsoft Internet-Explorer gebruikt, kies je in het menu 'Internet-opties / Beveiliging' het beveiligingsniveau voor 'Internet'. Via 'aangepast niveau' kom je in een nieuw keuzemenu. Als je hier de instelling 'vragen' kiest, zal de computer je telkens wanneer een site bij jou een cookie wil plaatsen, vragen of je die wil aanvaarden. Als je de optie 'inschakelen' kiest, zal jouw browser cookies zonder meer aanvaarden.

      Vanaf versie 6.0 van Internet-Explorer heb je de mogelijkheid om in het menu 'Internet properties / security' onder 'Per site privacy actions' het adres www.cambio.be in te brengen. Als je dan op 'Allow' klikt, zal je computer cambio-cookies zonder vragen aanvaarden terwijl hij voor alle andere cookies wel nog zal vragen of je ze wil aanvaarden.

      Welke veiligheidsinstellingen moet ik kiezen om cookies toe te laten?
      Het online reserveren werkt enkel indien jouw computer cookies toelaat. De graad van activering hangt van je eigen voorkeur af: "activeren' of "bevestiging vragen". Als cookies niet toegelaten worden, werkt de online reservatie niet.

  • Inschrijven Hoe kan ik inschrijven? Welk tarief is voor mij het voordeligst?
    Kan ik mijn gekozen tarief later nog wijzigen?
    • Is autodelen iets voor mij?

      Autodelen is de ideale oplossing voor wie weinig rijdt. Tot pakweg 10.000 kilometer per jaar ben je voordeliger uit met cambio dan met een eigen wagen.

      - Je hebt momenteel nog geen wagen, maar af en toe zou het wel handig zijn een auto ter beschikking te hebben. Of af en toe zou een 2e wagen in het gezin van pas komen.

      - Je bezit een eigen wagen, maar je wil die liever kwijt. Hij kost je teveel geld of is dringend aan vervanging toe.

      - Je verplaatst je hoofdzakelijk met bus, tram, trein en/of fiets, maar op sommige momenten zou een auto handiger zijn.

      - Je bent de parkeerproblemen in je buurt beu.

      Herken je je in 1 van bovenstaande situaties, dan is cambio echt iets voor jou. Met cambio kun je heel wat besparen: de vaste kosten zijn minimaal en je betaalt naargelang het gebruik. Bovendien hoef je je niks van de auto's aan te trekken. Onderhoud, carwash, verzekering ... daar zorgen wij voor.

    • Welk tarief is voor mij het voordeligste?

      Ga even voor jezelf na hoeveel je rijdt met de auto (of denkt te zullen rijden) en kies het voor jou meest geschikte tarief.

      Ga even voor jezelf na hoeveel je rijdt met de auto (of denkt te zullen rijden).

      Voor particuliere gebruikers bieden we een Start-, Bonus- en Comforttarief aan. Om je te helpen inschatten welk tarief best bij je past, hebben we volgende richtlijnen opgesteld - de keuze voor een bepaald tarief verplicht je niet tot een bepaald verbruik, maar onderstaande richtlijnen helpen je wel de voor jou meest voordelige formule te kiezen (wie bvb in het Start-tarief vrij frequent wil rijden kan dit, maar zal uiteindelijk meer betalen voor diezelfde ritten dan in bvb het Bonustarief) :

      Starttarief: voor 'weinig-rijders' die slechts 1 à 2x per maand een auto nodig hebben en vooral voor korte afstanden (lees : voor wie maandelijks minder dan ca. 50 km rijdt of omgerekend ca 600 km per jaar) (betreft gemiddeld maandelijks gebruik ... kan eens een maand wat meer of een maand stuk minder zijn)

      Bonustarief: voor wie maandelijks (gemiddeld) ca 50 tot 300 km rijdt (of zo'n 600 - 3.600 km per jaar)

      Comforttarief: voor wie heel frequent cambio gebruikt of echt lange ritten maakt (maandelijks meer dan 3.600 km per jaar).

      Het volledige prijsoverzicht vind je onder de rubriek Tarieven.

      Veranderen van tarief kan altijd. Via mycambio kan je trouwens altijd nakijken of je nog wel in het meest voordelige tarief zit. Zo ben je altijd zeker in het voor jou goedkoopste tarief te rijden.

      Bedrijven moeten we vragen om voor een tariefaanbeveling contact op te nemen met de klantendienst.

    • Kan ik mijn tarief wijzigen?

      Natuurlijk, op het einde van elke maand ...

      Heb je uiteindelijk vaker of net minder vaak een auto nodig dan gedacht en blijkt een andere tariefformule interessanter?

      Geen probleem: aan het einde van iedere maand kan je je tarief wijzigen. De eerste tariefwijziging is sowieso gratis. Zo kan je als beginnende cambio-gebruiker zonder probleem en gratis je tarief wijzigen, moest je na verloop van tijd merken dat een ander tarief toch voordeliger is. Per volgende tariefwijziging, binnen 12 maanden (1 jaar), wordt een administratiekost van 15 euro aangerekend.

      Een tariefwijziging kan je online aanvragen via mycambio of je neemt contact op met de klantendienst.

    • Wat heb ik nodig om in te schrijven?

      Een in België geldig rijbewijs ...

      Iedereen die met een cambio-auto wil rijden, moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs.

      Het volstaat een copy van dit rijbewijs mee op te sturen met je bestelbon (samen met een copy van je identiteitskaart).

    • Hoeveel mag ik rijden?

      Zoveel je maar wil - binnen je cambio-gebruikslimiet ...

      Je mag zoveel rijden als je wilt, los van je gekozen tariefformule.

      Bij cambio rij je echter "op krediet": wij houden de totale kostprijs bij van de ritten die je hebt gereden en op het einde van de maand sturen wij een factuur op. Daarom vragen we om bij het begin van je lidmaatschap een financieringsbijdrage te betalen. Het bedrag van deze financieringsbijdrage is tevens je gebruikslimiet, een bedrag dat je niet mag overschrijden. Hierbij wordt rekening gehouden met het totaal bedrag van nog openstaande facturen, een schatting van de nog niet verwerkte ritten en van je reservaties in de nabije toekomst.

      Naargelang het gekozen tarief is je financieringsbijdrage (en dus ook je gebruikslimiet) hoger of lager. In ruil voor de hogere financieringsbijdrage (in Bonus of Comfort) geeft cambio je echter interessanter gebruikstarieven ...

      Vergeet niet eventueel te wijzigen van tarief als je gebruiksprofiel verandert. Wie veel rijdt in bvb het Start-tarief komt een stuk duurder uit dan in het Bonus-tarief. Tijdig wisselen van tarief kan dus lonen.

    • Mag iemand anders op mijn kosten rijden?

      Ja, als hij/zij een eigen cambio-kaart heeft ...

      Je kan verschillende extra gebruikers op jouw rekening laten rijden (= gemachtigde gebruikers of 'Partners'). Dit mits een kleine toeslag op het maandelijks abonnement (zie Partnerkaart). Deze 'partners' gebruiken elk een eigen chipkaart.

      Partners wordt hierbij verstaan in de ruime zin van het woord (niet enkel leden binnen hetzelfde gezin, maar ook familieleden, vrienden, buren, ...). Hou er wel rekening mee dat je als verantwoordelijke van een cambio-contract ten volle verantwoordelijk bent voor de totale kosten van de ritten en eventuele schadegevallen van de gebruikers onder je contract. Alle kosten komen op één factuur, aan jou om onderling met de andere gebruikers onder jouw contract af te rekenen.

      Een partnerkaart aanvragen kan je doen met het pdf-document dat je vindt onder Info downloaden.

      Opgelet: links onderaan op het aanvraagdocument moet je als verantwoordelijke van het cambio-contract voor akkoord tekenen dat deze nieuwe gemachtigde gebruiker op jouw klantennummer en dus op jouw rekening mag rijden.

    • Ik heb de site doorgenomen, maar heb nog vragen?

      We helpen je graag verder ...

      Ongetwijfeld zit je nog met een aantal vragen. We helpen je hier graag mee verder.

      Ben je benieuwd hoe alles praktisch werkt, volg dan onze infosessie. Dat kan gewoon online op je pc of je komt langs op één van onze infosessies die we frequent in diverse cambio-steden organiseren.
      In de download-rubriek kan je ook ons handboek terugvinden waarin alles netjes uitgelegd staat.

      Tenslotte beantwoordt ons cambio-team ook met plezier je vragen via de telefoon of per email. Telefoonnummers, adressen en openingsuren vind je onder de contactgegevens op deze site.

    • Ik wil inschrijven - wat moet ik doen?

      Online de bestelbon invullen of op de klassieke manier ...

      Online via de knop 'Inschrijven' gaat het snelste. Je vult alle gegevens in. Na het verzenden van het formulier, sturen wij je jouw persoonlijke cambio-kaart op en sturen je ook nog verdere instructies om je inschrijving af te ronden. Eens alles vervolledigd, kunnen we je kaart activeren en kan je gebruik maken van cambio.

      Je kan ook de bestelbon downloaden via de rubriek downloaden en het formulier dan ingevuld aan ons bezorgen met de post of per fax (voor- en achterkant). De regionale contactgevens vind je bij de contactgegevens.

      We hebben ook speciale tarieven en oplossingen voor bedrijven. Vraag ernaar via de Contact-rubriek.

    • Hoe betaal ik voor mijn ritten?

      Met een maandelijkse overschrijving of domiciliëring.

      Maandelijks krijg je een overzichtelijke factuur waarop iedere rit apart wordt vermeld met details over wie er gereden heeft, met welke wagen, wanneer en hoeveel kilometers er zijn afgelegd. In principe krijg je iedere maand een factuur, tenzij het totaalbedrag lager is dan 25 euro. In dat geval krijg je pas om de drie maanden een factuur.

      Interessant voor bedrijven: de BTW wordt afzonderlijk vermeld. Zo kan je eenvoudig je verplaatsingskosten inbrengen. Uw BTW-nummer vermelden we natuurlijk ook op de factuur.

      In het Start-tarief is betaling via domiciliëring verplicht. In het Bonus- en het Comfort-tarief kan je kiezen. Wie echter de betaling via domiciliëring laat verlopen én de factuur via email laat opsturen, die heeft recht op een korting van 1 euro op het maandelijks abonnement .. en dit in alle tarieven.
      Als je via domiciliëring betaalt, wordt het bedrag 8 dagen na de factuurdatum van je rekening gehaald. Dat geeft je een week de tijd om de klantendienst te contacteren, moest je vragen hebben bij je factuur.

      Interessant: bij cambio krijg je een duidelijk overzicht van je maandelijkse verplaatsingskosten. Iets wat niet zo snel uit te rekenen valt met je eigen wagen.

    • Moet ik een waarborg betalen?

      Ja, naargelang het gekozen tarief vragen we om een voorafbepaalde financieringsbijdrage te betalen ...

      Naargelang het gekozen tarief vragen we om een financieringsbijdrage te betalen. Dit bedrag is meteen ook jouw gebruikslimiet.

      Deze limiet is niet een bedrag dat je maandelijks moet opgebruiken, maar is daarentegen een maximumbedrag dat je niet mag overschrijden.
      Hierbij wordt rekening gehouden met het totaal bedrag van nog openstaande facturen, een schatting van de nog niet verwerkte ritten en de geraamde kosten van al gemaakte reservaties in de nabije toekomst.

    • Hoe snel kan ik me bij cambio aansluiten?

      Gemiddeld 5 à 10 werkdagen ...

      Vul eerst en vooral de bestelbon in om je eigen cambio-kaart aan te vragen. Dat is de sleutel naar onze auto's. Je cambio-kaart gaat dan per kerende de post op en je ontvangt verdere instructies om je inschrijving af te ronden.

      Volg onze infosessie. Dat kan online of live in diverse cambio-steden. Tijdens die sessie zullen wij je alles nog eens precies uitleggen vanaf het moment van reservatie tot het afsluiten van de wagen op het einde van de rit.

      Eenmaal je een infosessie hebt gevolgd en je je inschrijfprocedure hebt afgerond, wordt jouw cambio-kaart geactiveerd.

      Wie heel snel geholpen wil worden, kan ook altijd langskomen op kantoor en ter plaatse zijn of haar dossier afronden.

    • Wat is het verschil tussen autodelen en autoverhuur?

      Enkele verschilpunten op een rijtje ...

      Een kort overzicht van de belangrijkste verschillen:


      Klassieke autoverhuur: je moet telkens je een auto wil huren een bestelbon invullen. Voor het afhalen van je wagen ben je gebonden aan de openingstijden van het verhuurbedrijf.
      cambio autodelen: je moet slechts één keer een bestelbon invullen. Je ontvangt dan een chipcard, waarmee je 24u/24 en 7d/7 toegang hebt tot de cambio-auto's, ongeacht de openingstijden van onze kantoren. Je kan bovendien tot enkele minuten voor jouw vertrek nog een wagen reserveren.


      Klassieke autoverhuur: de huurtijd moet steeds minstens 24 uur zijn en er zijn slechts enkele afhaalpunten per stad.
      cambio autodelen: je kan al een wagen ontlenen voor minimum één uur. De wagens staan verspreid over de stad op de voor cambio gereserveerde standplaatsen. In de meeste grotere steden is er al een uitgebreid netwerk aan standplaatsen beschikbaar zodat je vaak een auto kunt ophalen aan een standplaats binnen loop- of fietsbereik van je woning of werkplek.


      Klassieke autoverhuur: in de verhuurprijs is de brandstof niet inbegrepen en vaak is slechts een gedeeltelijke verzekering voorzien. Betalen moet met een kredietkaart.
      cambio: in de prijs zijn volgende zaken inbegrepen:
      - een omnium verzekering met een maximum eigen risico van 1.000 Euro
      - brandstof
      Op het einde van de maand krijg je een factuur met een overzicht van jouw ritten. Betaling kan via overschrijving of domiciliëring.

  • Rijden Hoe kom ik aan de autosleutels?
    Moet ik bij elke rit tanken? Mag ik ook in andere steden een cambio-auto gebruiken?
    • Wanneer kan ik mijn wagen oppikken?

      24u/24 en 7d/7...

      De klok rond, zeven dagen op zeven.

      Onafhankelijk van de openingsuren van onze kantoren kan je op elk moment je gereserveerde wagen oppikken aan zijn standplaats.

      Maar natuurlijk nooit vroeger dan het tijdstip waarop je reservatie begint!

    • Moet ik mijn auto stipt afhalen?

      Neen, de wagen blijft voor jou gereserveerd ...

      Neen, binnen de gereserveerde uren is en blijft de wagen voor jou vrijgehouden.

      Je betaalt echter wel voor de gereserveerde tijd .. ook als je de wagen niet gebruikt, we hebben hem immers voor jou vastgelegd. Heb je een auto niet nodig, vergeet dan zeker niet te annuleren : doe je dat meer dan 24u op voorhand, dan betaal je niks. Annuleer je minder dan 24u voordien, dan spaar je toch nog 70% van de kosten uit : je betaalt de geannuleerde uren dan aan 30% van de normale prijs (niet met terugwerkende kracht).

      Tip : deze regel geldt ook wanneer je een wagen vroeger terugbrengt dan gepland ... en je de wagen gewoon afsluit met je cambio-kaart. De resterende tijd wordt automatisch geannuleerd!

    • Hoe krijg ik de sleutel van de wagen?

      Met je cambiokaart ...

      Met je persoonlijke cambio-kaart en je geheime pincode kan je de wagen openen en starten. De sleutel vind je (vastgemaakt aan de boordcomputer) in het handschoenkastje.

      Werking boordcomputer

      - Links onderaan de voorruit van de wagen zit een kaartlezer waarop een klein rood lampje brandt.
      - Hou je cambio-kaart gedurende enkele seconden stil voor de kaartlezer tot het gele lampje oplicht.
      - De centrale vergrendeling van de wagen opent zich nu.
      - De boordcomputer vind je in het handschoenkastje. Voer je pincode in.
      - Nu kan je de autosleutel uit de boordcomputer nemen en de wagen starten.

    • Kan ik onmiddellijk vertrekken?

      Ja, maar kijk eerst na of de wagen niet beschadigd is ...

      Je kan (zo goed als) onmiddellijk vertrekken. Voor je wegrijdt, moet je het voertuig echter even inspecteren op schade. Als er bij een schade een stickertje hangt met een droevig gezichtje, wil dit zeggen dat deze schade reeds gekend is bij cambio. Deze schade hoef je dus niet meer te melden.
      Indien je geen stickertje ziet, moet je kijken in het boordboek. In het cambio-boordboek (in het handschoenkastje) vind je een schadelijst. Schade die reeds op die lijst vermeld staat, hoef je niet meer te melden.
      Vind je echter schade die geen stickertje heeft en die niet op de schadelijst staat, dan moet je die doorgeven via de reservatiecentrale. Om nieuwe schade te melden kan je de telefoonfunctie van de boordcomputer gebruiken.

    • Welke auto's zijn er? Welke uitrusting hebben ze?

      cambio biedt diverse modellen aan ... allen nieuwe auto's van maximum 3 à 4 jaar oud ...

      Kleine stadswagens, mini-van, monovulume of bestelwagen: alle cambio-wagens zijn steeds nieuwe wagens die in de regel 3 tot maximaal 4 jaar gebruikt worden. Het aanbod aan wagens verschilt echter van stad tot stad.

      Bepaalde extra's kunnen online of telefonisch gereserveerd worden.

      Zo kan je in Vlaanderen in de meeste steden ook een wagen met of zonder kinderstoel (15-36kg) vragen.

    • Moet ik tijdens elke rit tanken?

      Nee, maar bij terugkeer moet de tank minimum 1/4 vol zijn...

      Neen, je moet niet na elke rit langs een tankstation rijden.

      Let er wel op dat de tank steeds voor minstens 1/4 vol is als je de wagen terug brengt. Op die manier kan ook de volgende gebruiker aan zijn/haar rit beginnen zonder onmiddellijk te moeten tanken.

      Gebruik altijd de tankkaart die je in de boordcomputer van iedere cambio-wagen vindt.

      Let er ook op dat je nadat je getankt hebt, de kilometerstand op het ogenblik van de tankbeurt invult op het ritverslag.

      Ps Kijk voor je langs rijdt aan de pomp, even op de tankkaart bij welke merken je terecht kan. Dat kan namelijk variëren van stad tot stad.

    • Hoe zijn de wagens verzekerd?

      Burgerlijke aansprakelijkheid, omnium verzekering, pechverhelping : alles is voorzien ...

      Als gebruiker ben je tijdens je cambio-ritten altijd omnium verzekerd. Daarnaast is er ook een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor de bestuurder en een bijstandscontract in geval van pech en ongeval.

      Verder kan je zelf kiezen of je in geval van schade de volledige franchise van maximaal 1.000 euro betaalt of de vrijstelling beperkt tot 200 euro door een SafetyPack te nemen. Een SafetyPack kost 4 euro per gebruiker per maand. Er wordt een éénmalige activatiekost gevraagd van 25€.

    • Moet ik de wagen kuisen?

      Nee, maar ruim wel je eigen rommel op ...

      Alle wagens worden regelmatig nagekeken door onze technici. Ze zorgen er ook voor dat de wagens proper blijven. Alle wagens worden dus regelmatig gewassen en gestofzuigd. In de regel hoef je je dus niets aan te trekken van het proper houden van je cambio-auto.


      Maar hebben de kinderen kruimels gemorst op de achterbank of heb je materiaal vervoerd waardoor de wagen vuil is, dan verwachten we dat je de wagen zelf proper maakt. Onze algemene regel: zichtbare "gebruikssporen" worden door de vervuiler opgeruimd.

      Heeft de gebruiker voor je de wagen vuil achtergelaten, neem dan contact op met de cambio-centrale. Wij volgen dit dan verder op.

    • Hoeveel betaal ik als ik betrokken ben bij een ongeval?

      Maximaal 1.000 € ... of 200 € met een Safety Pack.

      Als je een ongeval veroorzaakt, betaal je zonder Safety Pack maximaal 1.000 euro.

      Als je een Safety Pack neemt, kan je je eigen risico beperken tot maximaal 200 Euro. Een Safety Pack kost 4 Euro per maand per gebruiker. Er wordt een éénmalige activatiekost aangerekend van 25€.

    • Wat moet ik doen als de wagen vuil is?

      Verwittig de cambio-centrale ...

      Binnenin: als de wagen vuil is aan de binnenkant, gelieve dit vóór je vertrek te signaleren. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de wagen snel weer proper is en kunnen we ook de schuldige opsporen en hem aanmanen de cambio-wagentjes met meer zorg te behandelen.

      Buitenkant: stof en regen kunnen een wagen op enkele uren tijd erg vuil maken. We doen ons uiterste best om de wagens regelmatig een onderhoudsbeurt te geven. Heb je toch klachten over de staat waarin de wagen zich bevindt, dan kan je dit melden via de cambio-centrale.

    • Mag iemand anders ook met de wagen rijden?

      Ja, zolang je zelf ook in de wagen zit ...

      Ja, je mag ook iemand anders laten rijden, als je zelf mee in de wagen zit en op voorwaarde dat die persoon sinds minstens twee jaar een in België geldig rijbewijs heeft en je de rijvaardigheid van die persoon hebt gecontroleerd.

      Je cambio-kaart uitlenen mag niet : als je niet meerijdt in de wagen, mag je de wagen niet aan iemand anders toevertrouwen. Tenzij natuurlijk die persoon bij cambio geregistreerd is als gemachtigd gebruiker onder jouw contract en dus over een eigen 'partnerkaart' beschikt. Dan kan je aan de cambio-centrale vragen om je reservatie op zijn/haar naam over te zetten.

    • Mag ik roken in de wagen?

      Neen, cambio-auto's zijn rookvrije zones ...

      Niet alleen de niet-rokers, maar ook het merendeel van de rokers is voor rookvrije cambio-auto's.

      Daarom: Verboden te roken.

      Als je merkt dat een vorige gebruiker gerookt heeft in de wagen, bel dan de cambio-centrale om dit te melden!

    • Moet ik de brandstof zelf betalen?

      Neen, de brandstof is inbegrepen in de kilometerprijs.

      De brandstof is inbegrepen in de kilometerkosten. In iedere auto is een tankkaart voorzien, waarmee je aan de betaalautomaat van alle Total-stations kan tanken in België en in de rest van Europa.

      Opgelet: je kan met deze kaart enkel bij Total tanken.

      In sommige kleinere steden in Vlaanderen en Wallonië bevindt er zich een Shell-tankkaart in de auto. In deze steden is het aanbod van Shell namelijk uitgebreider. Kijk dus altijd even op de tankkaart waar je terecht kan, alvorens bij een tankstation langs te rijden.

      Omdat de brandstofprijzen sterk schommelen, is er een aanpassingsregel voorzien. Deze regel zorgt ervoor dat je bij cambio tot maximum 2 cent meer of minder per km zal betalen in vergelijking met de prijzen uit onze folder als ook de brandstofprijzen stijgen of dalen. De tarieven op de site zijn de actueel geldige tarieven!

    • Mag ik dieren vervoeren in een cambio-wagen?

      Dieren zijn niet toegelaten in de cambio-wagens ...

      Het is niet toegelaten dieren te vervoeren in een cambio-wagen. Als het echt noodzakelijk is je huisdier te transporteren, dan doe je dat in een aangepaste transportmand in de koffer. Na gebruik moet je de wagen ook schoonmaken.

      Opgelet: elke extra-schoonmaakbeurt zal gefactureerd worden.

    • Mag ik met een cambio-auto naar het buitenland rijden?

      Ja, maar in sommige landen gelden speciale regels ...

      Ja, je kan met de cambio-wagens naar het buitenland rijden, maar lees toch even onderstaande opmerkingen ...

      Als je met een cambio-auto naar het buitenland wil, dien je dit bij reservatie te melden (ook bij een online reservatie kan je op het scherm aanduiden dat je buiten België zal reizen). Het reservatieprogramma zal dan een wagen toewijzen waarmee je naar het buitenland kan. Als er geen zo'n wagen beschikbaar is, kan je altijd contact opnemen met de klantendienst (4 werkdagen voor vertrek). Zij kijken dan na of ze voor jou alsnog een wagen kunnen vrijmaken die buiten België kan.

      Tanken in het buitenland doe je met de cambio-tankkaart : je kan ook in het buitenland terecht bij de tankstations van Total (in sommige steden Shell). Voor een overzicht van de beschikbare tankstations in het buitenland, neem je best een kijkje op de website van Total (of Shell).

      Indien je bij reservatie niet aanduidde of meldde dat je een rit buiten België plande en je hebt problemen of een ongeval in het buitenland, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de herstelling ter plaatse en/of de repatriëring van het voertuig.

      Neem steeds contact op met de klantendienst als je een auto wil reserveren voor een langere periode. Wij gaan dan samen met jou na wat de meest voordelige formule is. Bovendien zorgen we ervoor dat de auto die je reserveert vóór je vertrek een extra onderhoud en technische controle krijgt zodat je met een propere en goed onderhouden auto kan vertrekken.

      Naar de volgende landen kan je zonder problemen reizen: Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Spanje, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittanië, Griekenland, Hongarije, Ierland, Ijsland, Italië, Iran, Israël, Kroatië, Litouwen, Letland, Luxemburg, Macedonië, Malta, Marokko, Moldavië, Monaco, Motenegro, Nederland, Noorwegen, Oekranië, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, San Marino, Servië, Slovakije, Tsjechië, Tunesië, Turkije, Slovenië, Wit-Rusland, Zweden en Zwitserland. (Stand van zaken op 01/04/2013, wijzigingen voorbehouden).

    • Kan ik ook tanken in het buitenland?

      De tankkaart die in iedere cambio-wagen ligt kan in heel Europa worden gebruikt.

    • Wat moet ik doen als ik te laat ben?

      De cambio-centrale bellen vóór je reservatie afloopt ...

      Verwittig eerst en vooral de cambio-centrale vóór het einde van je reservatie.

      Dan zijn er twee mogelijkheden:

      - als na jouw reservatie de wagen niet door iemand anders vastgelegd is, dan kan je zonder problemen je reservatie verlengen.

      - als na jouw reservatie een andere klant de wagen heeft gereserveerd, dan zal je gevraagd worden de wagen toch tijdig terug te brengen. In noodgevallen kan je toch je reservatie verlengen. Maar in dat geval betaal je een schadevergoeding van 15 euro aan de volgende klant die door jouw verlenging in de problemen komt.

      Tip : je wagen iets langer reserveren dan strikt nodig en de resterende tijd annuleren bij terugkomst zorgt slechts voor een kleine meerprijs (30% van de teveel geboekte tijd), maar resulteert wel in een meer ontspannen rit.

    • Wat als bij terugkeer mijn parkeerplaats bezet is?

      Elders parkeren en de cambio-centrale opbellen ...

      Elke cambio-wagen heeft een eigen gereserveerde parkeerplaats en die wordt meestal gevrijwaard door gebruik van een beugel die de plaats afsluit terwijl jij met de wagen de baan op bent.

      Je hebt bij je vertrek de beugel vergeten rechtzetten en nu heeft een niet-cambio-wagen je parkeerplaats ingenomen?

      Parkeer de wagen in de buurt en bel de cambio-centrale op. Let er wel op dat je de wagen parkeert op een plek waar dit is toegelaten volgens de verkeersregels.

      De cambio-centrale zal de volgende gebruiker hierover inlichten.

      "Voorkomen is echter beter dan genezen". Let er dus steeds op de beugel recht te zetten bij vertrek aan de standplaats!

    • Mag ik een auto op een andere locatie terugbrengen?

      Nee, dat kan niet bij cambio ...

      Het is niet toegelaten een cambio-auto naar een andere stad of standplaats terug te brengen. Een cambio-auto moet steeds terug naar zijn eigen standplaats, waar je de wagen hebt afgehaald.

    • Welke cambio-specifieke uitrusting ligt er in de wagens?

      Ritverslagen, tankkaart, boordboek, ...

      1. Het ritverslagen-mapje
      met ritverslagen en balpen.
      Dit vind je in het opbergvak in de deur van de chauffeur.

      2. De tankkaart
      Deze vind je in de voorziene gleuf in de boordcomputer (in het handschoenkastje)

      3. Het boordboek (blauw cambio-mapje)
      - wagenspecifieke eigenschappen
      - richtlijnen bij panne/ongeval
      - uitleg over de boordcomputer
      - lijst en schets van reeds bekende schade
      - verzekeringsbewijs
      - inschrijvingsbewijs
      - gelijkvormigheidsattest
      Het boordboek vind je in het handschoenkastje van de wagen.

      4. De handleiding van de wagen zelf (meestal in het handschoenkastje).

      5. Andere
      Staat een cambio-wagen geparkeerd in een parkeergarage, dan ligt er in de auto een badge om de parking te verlaten (meestal in het opbergvakje kant chauffeur en geplastificeerd zodat duidelijk zichtbaar). Idem bij onze elektrische wagens waar je vaak een badge nodig hebt om de laadpaal te activeren.

    • Wat te doen bij panne?

      Iedere wagen heeft een pechverhelpingscontract ...

      cambio-wagens zijn jonge wagens en worden frequent nagezien.

      Pech valt echter nooit uit te sluiten .. al was het maar een lekke band. Maak je echter geen zorgen : er is een pechverhelpingscontract afgesloten voor iedere cambio-wagen.

      In het boordboek vind je richtlijnen over wat te doen bij pech en ook het telefoonnummer van de bijstandscentrale die 24u/24 bereikbaar is. Blijf aub bij het voertuig tot de wegenwachter ter plaatse is en de panne is verholpen of het voertuig is weggesleept.

      Bel alleszins ook de cambio-centrale op. Zij zullen je helpen om eventueel een andere wagen te vinden en ze zullen - indien nodig - ook de volgende gebruiker op de hoogte brengen.

    • Wat als ik betrokken ben bij een ongeval?

      Blijf rustig, bel de politie en de cambio-centrale, ...

      Blijf alleszins rustig! Volg de richtlijnen die je in het boordboek vindt:

      1. Zorg dat de wagen op een veilige plaats staat en zet de gevarendriehoek. Zoek eventueel hulp en bel alleszins de politie. Onderteken nooit een schuldbekentenis.

      2. Bel zo snel mogelijk de cambio-centrale op. Zij zullen alle gegevens over het ongeval noteren en leggen indien nodig de auto gedurende een bepaalde periode vast.

      3. Vul de ongevalsaangifte in dat je in het boordboek vindt en bezorg deze zo snel mogelijk aan cambio.

      Belangrijk: Ook bij ongeval met alleen maar minieme blikschade moet je de politie bellen en een ongevalsaangifte invullen. Noteer indien mogelijk ook de contactgegevens van de tegenpartij.

      De verdere afwikkeling van het schadegeval neemt cambio voor haar rekening.

    • Wat als ik mijn cambio-kaart verlies?

      Bel zo snel mogelijk de cambio-centrale op ...

      Verwittig zo snel mogelijk de cambio-centrale, zodat je kaart kan worden geblokkeerd.

      Neem daarna contact op met de klantendienst om een nieuwe kaart aan te vragen.

    • Wat als ik mijn pincode ben vergeten?

      Contacteer ons callcenter ...

      Bel het callcenter op via het nummer op je cambio-kaart. Zij zullen je verderhelpen.

    • Kan ik een auto reserveren in een andere stad of regio?

      Je cambio-kaart geeft je toegang tot al onze wagens .. in alle cambio-steden.

      Ja, alle cambio-auto's in alle cambio-steden staan voor je klaar.

      Met je persoonlijke cambio-kaart en pincode heb je toegang tot alle wagens in België en zelfs in de Duitse cambio-steden. Reserveren doe je via het internet, met de app of per telefoon.

    • Betaal ik hetzelfde tarief in de andere steden of landen?

      Wel in België - niet bij onze buitenlandse partners ...

      De cambio-tarieven in Duitsland zijn niet helemaal dezelfde als de tarieven in België.

      Belgische cambio-gebruikers die in Duitsland een auto gebruiken, betalen het Duitse Aktiv-tarief.
      Meer info vind je onder Tarieven in cambio Duitsland.

    • Geldt mijn cambio-kaart ook bij andere organisaties?

      cambio werkt samen met andere autodeelaanbieders...

      cambio werkt ook samen met enkele andere autodeelaanbieders.

      Zo kan je als cambio-klant met je eigen cambio-kaart ook een deelauto reserveren bij de volgende organisaties:

      - Stattauto Kiel

      - Stattauto Lübeck

      - Stadtteilauto Münster

      - stadtmobil in Regio Hannover, Rhein-Main (Frankfurt-Offenbach), Rhein-Neckar (Heidelberg-Mannheim) en Karlsruhe/Pforzheim.

    • Wat is het voordeel om via cambio bij Hertz te boeken?

      Interessante tarieven en ook enkele extra voordelen ...

      1. Eenvoudig
      Je logt je aan via mycambio en kiest voor een Hertz-reservatie. Daar kies je de stad, het afhaalpunt en het type wagen.

      2. Voordelig
      Als cambio-klant kan je een Hertz-wagen huren aan voordelige tarieven. Daarnaast zijn er ook een aantal extra voordelen (bijv. gratis extra bestuurder, gratis "one-way" ritten in België). Welke de voordelen precies zijn vind je ook onder Korting bij Hertz

      3. Credit card nodig?
      Hertz-reservaties in België kan je als Bonus-klant via je maandelijkse cambio-factuur betalen. Je hoeft in dat geval dus geen creditcard voor te leggen als je bij Hertz een wagen wil boeken. Als Start-klant heb je wel een creditcard nodig.

    • Hoe ben ik verzekerd als ik een Hertz-wagen huur?

      Hier gelden de algemene voorwaarden van Hertz ...

      Als je een wagen bij Hertz huurt, gelden de Algemene Voorwaarden van Hertz. Die kan je vinden op de website van Hertz.

      Ook het eigen risico per schadegeval met een Hertz-wagen kan je in de Algemene Voorwaarden van Hertz terugvinden. Het cambio Safety Pack geldt niet bij gebruik van een Hertz-wagen.

  • Stopzetten Ik maak geen gebruik meer van cambio.
    Wanneer kan ik mijn contract stopzetten en wat moet ik daarvoor doen?
    • Ik wil mijn cambio-contract stopzetten - wat moet ik doen?

      Contract opzeggen en je chipcard teruggeven...

      Levensomstandigheden kunnen veranderen: als je ondervindt dat je cambio eigenlijk niet meer nodig hebt, dan hopen we in de eerste plaats dat je tevreden was over onze service.

      Zet je aansluiting stop via mycambio of laat ons schriftelijk of per mail weten dat je je contract wil stopzetten. Je bent als cambio-gebruiker niet voor een bepaald termijn aan ons verbonden. Opzegging is op elk moment mogelijk met een opzegtermijn van twee weken vóór het einde van de maand. Uiteraard kan je tot de laatste dag van je contract gebruik maken van de cambio-wagens. En uiteraard ben je altijd welkom als je later opnieuw zou willen aansluiten.

    • Hoe zit het met de eindafrekening?

      Die volgt bij afrekening van de eerstvolgende maand...

      De eindafrekening volgt bij de facturatie van de eerstvolgende maand.
      Als je een financieringsbijdrage hebt betaald, wordt die terugbetaald nadat alle eventueel nog openstaande bedragen vereffend zijn en nadat de slotafrekening werd opgemaakt.

Heb je nog andere vragen of wil je graag persoonlijk advies?

cambio Vlaanderen
Koningin Maria Hendrikaplein 65b 
9000 Gent
Openingsuren
ma - vr: 9u30 - 17u30
Telefoon +32 9 242 32 17
E-Mail vlaanderen@cambio.be
Meer informatie over cambio Vlaanderen kan je hier vinden.