Nieuws

12 september 2011 (Gent)

E-cambio : gebruikers aan het woord

Sinds voorjaar 2011 telt cambio in Gent een eerst elektrische wagen in haar deelauto-vloot. Een eerste groep gebruikers woonde al een korte infosessie bij en maakt ondertussen gebruik van deze I-MiEV.

Uit een recente bevraging leerden we dat deze pioniers alvast enthousiast zijn over deze wagen. Hun ervaringen blijken uitsluitend positief tot heel positief. Nieuwsgierigheid dreef velen van hen tot een eerste rit, maar die eerst rit bleek bij velen zo positief uit te vallen dat verschillende onder hen al vaker de wagen gebruikten. Argumenten pro zijn het groene karakter van de wagen, de stilte tijdens het rijden en het sympathieke karakter van de wagen. Het beperkte bereik lijkt het voornaamste minpunt, al is enige nuancering hier op zijn plaats : met een bereik van 70 à 75 km. (waarbij dan nog een ruime veiligheidsmarge ingebouwd werd) kan de I-MiEV toch een geschikt alternatief vormen voor heel wat cambio-ritten. Ook boodschappen doen vormt geen probleem, opbergruimte zat met de achterbank neergeklapt.

De laadprocedure, noch het rijden met een automaat-versie blijkt voor iemand een probleem, al is het voor een aantal gebruikers toch even wennen. Maar eens je eraan gewoon bent, lijkt rijden met een automaat best aangenaam.

Ook zin om de I-MiEV eens uit te proberen? Zin om eens te proberen? Om je op weg te helpen bij de 1e rit voorzien we een korte infosessie. We vertellen je kort waar je op
moet letten, laten je de wagen even uitproberen en daarna krijg je 'groen licht' om deze wagen te reserveren. Interesse? Een mailtje naar vlaanderen@cambio.be
volstaat. We verwittigen je dan automatisch wanneer een volgende e-sessie ingepland wordt.

Maar we laten even enkele gebruikers zelf aan het woord.

Rustgevende stilte.
Een opgewekte blip bij het starten is het enige wat je voorbereid op de stilte en rust die deze auto inherent met zich meedraagt. De wagen is voldoende groot om vier volwassenen aan boord te laten. Als bestuurder heb je een aangename zithouding en voldoende overzicht. De afwerking van de auto overstijgt wat je standaard mag verwachten, hoewel een aantal elementen wat plastiekerig aanvoelen. Waar de auto vooral in uitblinkt, is hoe hij zijn nuttigheid met rijplezier combineert.

Nils

Zo stil ... je hoort ineens zelfs het geluid van
ruitenwissers!

Sam

Geruisloos en zonder emissies
Elektrisch rijden was een aangename verrassing. De wagen gebruikte ik vooral voor ritten rond Gent om wat boodschappen te doen. Ik zie voorlopig enkel pluspunten zolang je geen verre afstanden dient te maken. Geruisloos en zonder emissies door de stad rijden is een speciaal gevoel. Het opladen gaat heel eenvoudig en de auto start meteen. Het optrekken gaat veel pittiger en soepeler dan een auto op benzine of diesel uit dezelfde categorie.

Kurt


Ik vind het zàlig om met deze wagen rond te rijden. Ik geniet vooral van de STILTE.

Begga


Ruim plaats voor 4 personen
Vorig weekend op familiebezoek naar Waregem. Met zn vieren in de I-MiEV op en af naar West-Vlaanderen, in totaal ca 65 kilometer. De wagen rijdt vlot en soepel, het niet moeten
schakelen is een aangename ontdekking. Rijden met een automaat went snel, je zou het al vlug gaan missen.

Geert


Ik wil geen andere wagen meer.
Ik vond het zeer plezierig. De I-MiEV trekt vlot op en rijdt even gemakkelijk als een vergelijkbare stadsauto (na een heel korte gewenning aan de automatiek). We vonden ook dat er voldoende plaats is voor de boodschappen, zeker als je de koffer en de achterste zitbank gebruikt. Kortom, ideaal voor bezoekjes aan vrienden en om boodschappen te doen in het Gentse. Ik reserveer in de toekomst enkel nog de I-MiEV.

Alex

De automatische versnellingsbak is een pluspunt voor stadsverkeer
Gisteren voor de eerste maal de elektrische wagen getest. De i-Miev is een aangenaam wagentje. De automatische versnellingsbak schakelt zeer vlot, sowieso een pluspunt voor stadsverkeer. Qua wegligging staat hij net iets minder stevig op zijn poten dan de volkswagen polo. Ik heb 46 kilometer afgelegd (voornamelijk gewestwegen, tot 90 km/u)
en de wagen gaf nog een autonomie aan van 95km .. Aangezien cambio enkel ritten toelaat tot maximaal 70-75 kilometer, is er dus voldoende marge en loop je geen enkel risico.
Resultaat: geslaagd.

Jasper