Vlaanderen

De toekomst is digitaal en ook met cambio schakelen we geleidelijk over naar 100% app.
 

Waarom de switch?

De technische ondersteuning van de huidige cambio-software stopt over enkele jaren, daarom zijn we genoodzaakt om onze nieuwe wagens uit te rusten met een nieuw systeem. De switch zal dus niet abrupt gebeuren, maar geleidelijk aan. 

Deze omschakeling is niet de keuze van cambio. We moeten ons aanpassen aan nieuwe technologieën, waarbij het gebruik van de smartphone steeds meer centraal staat. Tegen de stroom van deze technologische innovaties ingaan, betekent een onhoudbare kost voor cambio.

Een geleidelijke omschakeling

De overgang naar de nieuwe technologie zal geleidelijk gebeuren. We rekenen op een periode van + - 3 jaar om onze auto's om te schakelen tot 100% app-wagens. De komende drie jaar zal er nog voldoende aanbod zijn voor wie liever z'n cambiokaart gebruikt. Momenteel blijft voorlopig meer dan 90% van onze voertuigen toegankelijk met de cambiokaart. Deze overgangsperiode geeft ons de tijd om eventueel een oplossing te vinden richting inclusiviteit.

De voordelen 

Dit nieuwe systeem zal efficiënter werken. Zo zullen we ons aanbod sneller kunnen uitbreiden en de beschikbaarheid van onze auto's vergroten.

Daarnaast maakt de app je cambio-ervaring veel gemakkelijker door alles te bundelen wat je nodig hebt vóór, tijdens en na je rit. Met de cambioApp kan je een auto reserveren, een lopende reservatie verlengen, schade controleren bij aanvang van een rit, je gebruikslimiet checken en nog veel meer. Een cambio-wagen gebruiken was nog nooit zo eenvoudig.

Wat wil dat concreet zeggen? 

Om van het volledige cambio-aanbod te kunnen blijven gebruik maken, zal je binnenkort een smartphone nodig hebben met daarop de cambioApp. Veel handelingen zullen nog mogelijk zijn zonder app, maar het wordt alsmaar moeilijker zonder smartphone.

Want om een 100% app-wagen te kunnen reserveren, moet je wel de cambioApp downloaden. Zolang je de cambioApp niet hebt gedownload, zullen je nooit een 100% app-wagen toegewezen krijgen. 

We raden je dus aan om de cambioApp te downloaden en te gebruiken voor al jouw reservaties, want er zullen steeds meer 100% app-wagens bijkomen. Dat geeft je alvast meer kans om een auto dicht bij jou in de buurt te vinden.

  • Je reserveert gewoon op dezelfde manier
    • Met de cambioApp kan je gelijk waar en 24/7 een wagen reserveren. Super handig, want je hebt je smartphone (bijna) altijd op zak. Leg je samen met vrienden een weekendje vast op café, dan reserveer je direct jouw cambio ✅
    • Je kunt ook nog steeds je wagen reserveren via Mycambio, en telefonisch door te bellen naar het callcenter (hier rekenen we een kost aan van €0,50).
  • Je wagen ophalen
    • Reserveerde je een zone-wagen, vertrek je niet van je vertrouwde standplaats of staat je wagen op een alternatieve plek door een parkeerverbod op de standplaats? Je vindt je wagen altijd makkelijk terug via de cambioApp. Klik op de knop ‘wagen vinden’ en wandel blindelings naar jouw cambio. Deze knop wordt een kwartier voor de start van je reservatie actief.
    • Je cambio openen bij de start van je reservatie en sluiten op het einde van je reservatie doe je makkelijk met de app. Sommige wagens kunnen binnenkort enkel nog geopend worden met de app, omdat de kaartlezer aan de voorruit verdwijnt. Je zal je cambio- of mobibkaart niet meer kunnen gebruiken om deze auto's te openen of te sluiten.
    • Tip: zorg ervoor dat je altijd je smartphone op zak hebt met een voldoende opgeladen batterij. 
    • Let wel: als je een ondergrondse cambio hebt gereserveerd, raden we aan om wel je cambio-kaart op zak te hebben om de wagen te openen.  Deze wagens zullen voorlopig niet switchen naar 'app-only'. We zijn ons bewust van de zorgen rond standplaatsen met weinig of geen netwerk en zoeken hiervoor een oplossing.
       
  • De schadecheck
    • Controleer je cambio altijd op schade en netheid. Je kan de reeds vastgestelde schade checken in de app, of in het boordboek. De netheid kan je beoordelen in de app. Merk je nieuwe schade op, of liet de vorige gebruiker de wagen niet netjes achter? Neem dan  contact op met het callcenter via de knop in de app. Op die manier kan je niet verantwoordelijk gesteld worden voor schade die veroorzaakt werd door iemand anders.
  • De sleutel
    • Bij wagens zonder kaartlezer, zit de sleutel in de sleutelhouder in het handschoenenkastje. Je kunt de sleutel hier gewoon uitnemen, en je steekt die hier terug na jouw rit. 
    • Wagens die wel nog beschikken over een kaartlezer, hebben een handmodule in het handschoenenkastje; volg deze procedure en neem daarna de sleutel.
    • Onderweg sluit je de wagen uiteraard af met de autosleutel.
       
  • Onderweg
    • Moet je tanken, dan vind je de tankkaart in de sleutelhouder in het handschoenenkastje. De code van de specifieke tankkaart vind je in de app
    • Heb je vragen tijdens je rit? Neem contact op met het callcenter via de knop in de app, in plaats van met de gele knop op de handmodule uit het handschoenkastje. 

Alvast bedankt voor je begrip.

Heb je toch nog vragen, of geef je hier graag feedback over? Dan kan dat via onderstaande knop.